zondag 2 februari 2014

Nachtlenzen, mijn verhaal.

Hey! Vandaag gaat mijn artikel over nachtlenzen. Sommigen van jullie zullen er zonder twijfel wel eens van gehoord hebben, maar omdat het vrij nieuw is ga ik mijn ervaringen delen met jullie.

Mijn verhaal

Al vanaf mijn 11e gingen mijn ogen achteruit. In groep 8 kreeg ik mijn eerste bril. Op dat moment was ik er best blij mee omdat ik weer gewoon scherp kon zien en niet meer hoefde te vragen aan anderen wat er precies op het bord stond. Dit duurde alleen niet zo lang. Als snel ging mijn bril me irriteren, de glazen werden snel vet door bijvoorbeeld make-up of vette vingers. Verder keek ik ook altijd tegen de randjes van het montuur aan, wat ik erg vervelend vond. Dan heb je nog de problemen met gym, moet je je bril op doen en het risico lopen dat hij kapot gaat, of moet je je bril niet op doen en maar zo goed mogelijk proberen mee te doen?

Dit zijn enkele nadelen die ik ervaarde, maar toch wel het meest negatieve was dat ik een heel negatief zelfbeeld kreeg, omdat ik vaak te horen kreeg dat zonder bril ik er beter uitzag. Dit ging ik al snel geloven en eigenlijk wilde ik vanaf mijn 13e écht van mijn bril af. Maar helaas, mijn ouders vonden me nog te jong voor lenzen. Ik heb nog 2 jaar met een nieuwe bril rondgelopen, maar nu heb ik ze dan eindelijk: lenzen.

Nachtlenzen zijn eigenlijk een vrij nieuwe uitvinding. Het komt erop neer dat je in plaats van overdag lenzen in te doen, 's nachts lenzen gaat dragen. Deze lenzen corrigeren je hoornvlies, zodat je sterkte afneemt, en je na 2 weken geen bril of lenzen meer nodig hebt. Het enige wat je hoeft te doen is voor je naar bed gaat je nachtlenzen in doen, en wanneer je opstaat ze er weer uit halen. Voor de slechte slapers, ze werken al na 4 uur dus als je wat korter slaapt dan de gemiddelde mens is dat meestal geen probleem.

Voordelen 

- Je hebt 's avonds geen bril nodig, wat vaak wel zo is bij gewone lenzen omdat je ogen dan vaak moe zijn, en dan voelen lenzen erg vervelend aan.
- Overdag hoef je geen lenzen in, dus als er bijvoorbeeld zand in je ogen waait, is dit veel minder lastig dan wanneer je lenzen in hebt.
- Je kunt overdag gewoon in je ogen wrijven -wat ik erg veel doe-
- Ook is het een voordeel als je bijvoorbeeld hooikoorts hebt, want dan heb je in ieder geval geen last van je lenzen wanneer je ogen weer eens heel erg gaan tranen.
- Doordat je hoornvlies weer de goede vorm krijgt is de kans op verdere achteruitgang van de ogen klein.

Nadelen

- Het duurt 2 weken voor de ogen goed gecorrigeerd zijn.
- 's Avonds kan het zicht iets waziger worden, doordat je pupil groter wordt en buiten de gecorrigeerde ruimte kan gaan.
                                                                                           

Dit is de lenzenhouder, zoals je misschien
wel kunt zien is de bovenste lens blauw en
de onderste paars. Zo kun je onthouden
welke lens bij welk oog hoort.
Hier zie je alle spullen die ik gekregen heb bij mijn lenzen.
De tas, progent om je lenzen heel goed schoon te maken, meni
care plus
om dagelijks de lenzen in te bewaren, de lenzenhouder
om de lenzen in te bewaren en blink voor wanneer de lenzen niet
uit je ogen willen komen






















Dit was mijn verhaal en mening over nachtlenzen. Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben!

Liefs, Daniëlle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten